torsdag 9 februari 2012

Miljövänlig OCH gratis energi (!)


Satt och funderade på en sak hemma i min ensamhet. Varför lägger inte forskare mer pengar på forskning kring kall fusion. Skulle man lyckas att framställa detta så skulle man helt plötsligt ha gratis energi som är miljövänlig.

"Kall fusion är ett hypotetiskt fysikaliskt fenomen, där sammansmältning, fusion, av atomkärnor förmodas ske vid förhållandevis låg temperatur och lågt tryck, till skillnad från vanlig fusion som sker vid mycket höga temperaturer, till exempel i solen. Kall fusion av vätekärnor skulle kunna ge näst intill gratis energi, eftersom man kan använda vanligt vatten som bränsle." - Wikipedia

 Att man idag satsar på att bygga ut vindkraftverken så mycket förstår jag inte helt. Jag är helt för förnybar energi och miljövänliga alternativ, men jag anser att man i väntan på en effektiv lösning borde satsa på de kärnkraftverk vi har, inte bygga fler, men underhålla och göra dessa effektiva. I dagsläget, vad jag har förstått, så finns det inget som är billigare än kärnkraft. 

Jag anser därför att man ska behålla och underhålla den kärnkraft man har för att kunna lägga mer pengar på forskning kring kall fusion. Vägen till den perfekta energin är kanske inte så lång som vi tror.


Mer information om kall fusion hittar du här.

  
Skiss på en typ av öppen kalorimeter som New Hydrogen Energy Institute i Japan använde  

0 kommentarer:

Skicka en kommentar