torsdag 9 februari 2012

Vänsterpartiet tycker promenader är guldkant för äldre - En självklarhet tycker jag



"Vänsterpartiet föreslår att de som bor på äldreboenden får möjlighet till två guldkantstimmar varje vecka. Det ska vara timmar då man får använda personalens hjälp till det man själv önskar. Förslaget kostar en miljard kronor per år och innebär 2500 nya anställda på äldreboendena."

Lite guldkant i tillvaron
Det låter fantastiskt bra men dessvärre så tror inte jag att det kommer att fungera i längden. Om alla som bor på ett boende idag skulle få två timmar i veckan att med hjälp av en "personlig" personal göra vad helst den boende önskar så skulle inte en miljard kronor per år räcka speciellt långt.

"- Förslaget innebär två timmar mer hjälp i veckan per person som den äldre själv väljer vad man vill göra med. Det kan vara alltifrån att med personalens hjälp ta en promenad eller gå på konditori till att maila barnbarnen, säger Eva Olofsson."

Fast får inte de boende redan promenader? Låser man in dem och ser till att de inte får komma ut? Om det är så så är det ännu värre med äldrevården än vad jag trodde. Ska man då behöva investera en miljard svenska kronor om året för att de äldre ska få en promenad (!) vilket jag trodde att man redan fick? Tvi och fasa, gammal vill man inte bli.

Nää, det där med guldkantstimmar tror jag inte på. Det är som kommunismen, bra i teorin men inte fullt så bra i praktiken...

För er som vill ha mer kött på benen om vad jag pratar om, och vart citaten kommer från, klicka här.


2 kommentarer:

  1. dagarna ser oftast ut så här: torka bajs, mata, torka bajs, mata igen, lite kaffe, torka bajs och sedan läggdags. Bara de som bajsat ner sig rejält får en dusch annars är det max en duschning i veckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter förskräckligt!

      /Jonas

      Radera